Thursday, March 15, 2018

JJF 2018: Budget

Saya baru balik dari Jakarta untuk JJF 2018. It was an amazing 3-day concert. Jadi, untuk yang berminat untuk join next year, sebab ini acara tahunan, mungkin post ini dapat membantu sedikit perancangan anda. Terutamanya untuk persediaan kewangan. 

Java Jazz Festival (JJF) adalah acara tahunan yang menampilkan pemuzik Jazz antarabangsa dan tempatan pada  hujung minggu pertama bulan Mac. Konsep konsert ini adalah terbuka (dan ada juga yang memerlukan tiket extra untuk konsert tertutup). JJF biasanya dianjurkan oleh BNI (Bank Negara Indonesia) dan ditaja oleh banyak agensi lain, jadi, konsert ini sangat happening dan sangat berbaloi untuk di hadiri. Venue acara adalah di JIExpo, Kemayoran, Jakarta. 

Pecahan budget: 
1. Tiket Konsert
2. Tiket Flight
3. Accomodation (Hotel and Transport)
4. Makan
5. Sightseeing/Shopping

budget untuk Nombor 4 dan 5 akan ada post sendiri selain ada link ke Instagram. kita cover dalam post ini nombor 1-3 saja. sebab itu yang paling banyak guna duit kan?

Tiket Konsert: RM280
saya beli tiket awal. sebenarnya, boleh dapat lagi murah kalau ada kenalan atau family yang tinggal di Indonesia yang boleh buat transaksi akaun BNI. Banyak diskaunnya. Saya punya tiket, 3 day pass: Harganya ialah Rp849,000. lebih kurang RM280 la. macam mahal kan? but, international concert in KL cost paling cikai pun RM120/night. ini 3 malam punya okey. 

Tiket Flight: RM559.43
Saya tinggal di Kuching, jadi of course budget flight tickets saya akan lebih banyak berbanding kalau dari KL atau KK kan. (KK ada straight flight to Jakarta run by Lion Air. ada 2 kali flight per week, wednesday and sunday) Do check out their website here. Saya beli tiket Air Asia masa promosi. THANK GOD FOR AIRASIA. Now everyone can fly. 
a) Kuching- KL- Kuching : RM222.24
b) KL-Jakarta-KL : RM300.09 (inclusive of 20kg luggage, meal and seat, both way) [for the tix only, its RM159.00]

saya tambah luggage for KL-Kuching (RM37.10 for 20kg). there's option 15kg for domestic at RM30.74. For international flight, luggage weight start at 20kg. For Jakarta, the rate is RM45 for 20kg. 

okey. done with the hardest part. perlu buat tempahan awal supaya dapat harga murah-murah macam ni. 

Accomodation (Hotel dan Transport): 
RM 395.00
saya selalunya guna apps Booking. com untuk hotel booking. saya juga suka guna Traveloka.com. ya, saya buat perbandingan harga di Trivago.com. memang berkesan. sometimes, i also use Agoda.com for hotel booking. 

tapi, untuk trip kali ini, Wife si Ed handled the room booking. jadi, saya goyang kaki join and i paid RM195 untuk 4 malam di Hotel Neo, Mangga Dua. tempat ini agak dekat dengan Kemayoran untuk memudahkan perjalanan balik dari konsert ke hotel lewat malam/ awal pagi after the concert. untuk transport, sebab kami jalan berkumpulan, i'll just lump sum Rm50/day. so, transport is RM200. 

untuk transport, banyak pilihan yang ada. kalau travel solo, paling cepat guna ojek (teksi motorsikal), kadang-kadang lebih mahal. tapi, gerenti cepat. i travelled by this method coming back from concert to my accomodation in 2017, when i went for JJF alone. Grab and Uber ada juga di Jakarta. Taxi, i always go around with BlueBird Company. most trusted taxi company in Jakarta. their taxi is clean, driver usually knowledgeable and most importantly, jarang menipu lah. 

sekian dulu budget untuk JJF 2018 bagi 3 perkara paling penting. setakat ini jumlah budget adalah:

RM1234.43

but, of course lebih sikit dari itulah kan. transport to airport, from airport. i'll give a link to my itemized and detailed expanses on MS Excel here. semoga bermanfaat. 

1 comment:

Alta Finance LLC said...

EASY LOAN PROGRAM
During these uncertain economic times, many people are finding themselves faced with a situation where they could use some financial assistance. Whether it be for an emergency, home improvement, consolidating debt or even a family vacation – a low interest personal loan is a safe and reliable way to meet your financial needs. At Alta Finance LLC, we specialize in Reliable and efficient Loan funding program.
Contact us today using our company email: altafinancellcfunding@gmail.com or via text +1 702 805-0119