Wednesday, September 10, 2008

Doa

malam ini, ada fellowship pelatih kristian di kolej. i'll do the sharing. i've been praying and fasting for tonight's sharing - topik: doa.

ramai yang underestimate kuasa doa. its like, thing yang hanya akan dibuat in times of desperation, in time of need etc. macam kita panggil Tuhan bila kita perlu sahaja... sometimes prayer jadi macam desperate act yang apabila all else failed, baru mau cari Tuhan.. sedih kan?

bukankah doa, sepatutnya komunikasi kita dengan Bapa di Syurga. way to build relationship dengan Dia.. lebih erat, lebih kita mengerti kehendak dan rencanaNya. dan.. rasanya itu yang paling penting in any realationship. keinginan untuk menyenangkan the other party. keakraban perhubungan itu menjadikan keinginan untuk memuji dan menyembah menjadi sebahagian dari rutin harian (therefore, praise and worship in singing-pasal ini yang paling common dan mudah dilakukan) playing musical instruments, dancing, writing etc... are also forms of praise and worship yang lebih specific (bukan semua orang boleh buat)

doa jadi tunjang. and we're drawing our nutrients from the words of God (the Bible). selagi doa selari dengan what it said in the Bible, we're doing it fine. (alamaks... ni macam cakapan mama saya sudah ni...oi.. makcik-makcik sungguh)

tonite, the sharing will based on Luke 11:1-12 and contoh cara berdoa nabi Habakuk akan dipelajari (because it includes journaling-menulis doa dan jawapan doa) Habakuk 2:1-2.

i am so excited! God, be with me.. all the way.

2 comments:

Bambangan @ Ony said...

Makcik2 sungguh kah? emm inda tau pula sia ko ni alim oh... bah teruskan berdoa... sama seperti kita bercerita2 sama Dia begia tu... tapi ya lah manusia kan, time susah saja ni baru terkenang akan Dia, kalau tym sedang tu, emmm jarang2 Dia ni kana ingat....

Apa2 pun doa tu penting mandakzzz

kukuanga said...

teda lah alim.. indak pun sy pki tudung. by the way, the fellowship was fine and i enjoyed it greatly.